Racionální strava

Pilotní projekt racionální stravy v nemocnicích, školách a domovech pro seniory

Všechny tyto instituce mají jedno společné, jejich služby využívají skupiny lidí, pro něž je správný příjem potřebných nutrientů mimořádně důležitý.

Nemocnice

Důraz na racionální stravu v nemocnicích můžeme pozorovat již na přelomu 18. a 19. století, kdy se někteří osvícení lékaři snažili pro své pacienty stanovovat individuální nutriční plány viz švýcarský lékař Maxmillian Bircher-Benner, který pro pacienty sanatoria v Curychu připravoval různé variace ovocných či zeleninových müsli z kvalitních, průmyslově nezpracovaných surovin.

Každá osoba bojující s nemocí je vystavena mimořádným nárokům na své tělo. Výzkumy v nemocnicích v západních zemí ukazují, že i přestože se na tomto poli daří situaci postupně zlepšovat, tak přesto přibližně 30% pacientů trpí nedostatečným příjmem základních živin. Aby lidské tělo tento boj zvládlo, potřebuje přísun kvalitních živin v dostatečném množství.

Za účelem zlepšit tuto situaci vznikájí různé národní či mezinárodní organizace nebo lékařská konzilia. Na potřebu racionální stravy v nemocnicích se snaží upozornit například evropská iniciativa Optimal Nutritional Care for All s účastí České republiky nebo Malnutrition Quality Improvement Initiative.

Školy a školky

U dětí asi ani není nutné zdůrazňovat potřebu racionální stravy, přesto jsou však právě děti skupinou lidí, kteří mají snad ty nejhorší stravovací návyky. 

Ve stravě převažuje velké množství cukru, potraviny s velkým množství nekvalitních, částečně ztužených tuků, jídla smažené na přepáleném oleji jako smažený sýr a tak bychom mohli pokračovat. Naneštěstí má tělo v období růstu zvýšenou schopnost se s těmito nezdravými potravinami vyrovnat a zdravotní následky nejsou tak kolikrát patrné na první pohled. 

Když však nezdravou stravu zkombinujete s nedostatkem pohybu, tak je neštěstí velmi blízko. Nejprve se projevuje zhoršenou fyzickou kondicí a končí často jednou či více tzv. civilizačními chorobami. Je nesmírně důležité, abychom u dětí dbali na to co jí a nenechali jim v tomto směru zcela volnou ruku.

Racionální strava ve školách či školkách by měla zajistit příjem dostatešného množství potřebných živin pro správný růst a vývoj dětí včetně dostatečného přísunu minerálů, vitamínů a dalších mikronutrientů.

Domovy pro seniory, domovy se zvláštním režimem a jiná pečovatelská zařízení

Spolu s rostoucím věkem prochází lidský organismus důležitými fyziologickými změnami, které ovlivňují příjem stravy a můžou vést až k podvýživě.  Množství jednotlivých přijímanách živin od bílkovin, tuků, sacharidů, vitamínů přes minerální látky by tak mělo být přizpůsobeno jejich vyšší potřebě. Při sestavování nutričního plánu je potřeba myslet i na další proměnné jako je například horší vstřebávání a využití jednotlivých složek potravy.

Z našich zkušeností je u seniorů velmi podceňován příjem bílkovin. Přitom dostatečný příjem bílkovin je jednou z hlavních zbraní prevence před atrofií svalstva u osob se sníženou pohybovou aktivitou.

Racionální strava v domovech pro seniory a obdoných zařízeních je cestou jak vylepšit péči o seniory ve snaze zvýšit kvalitu života a zachovat co nejdéle soběstačnost.

Co je to racionální strava?

  • racionální stravování představuje příjem optimálního množství a poměru základních živin, minerálních látek a vitamínů
  • je důležitá pro správnou činnost lidského organismu, pokud některý z důležitých nutrientů ve stravě chybí či je v ní zastoupen v neodpovídajícím poměru, může docházet k různým typům dysfunkcí
  • je plnohodnotná a pestrá
  • obsahuje nutričně vyvážená jídla, poměr základních živin činí přibližně 50-65 % sacharidů, 10-20% bílkovin a 20-30% tuků
  • obsahuje více typů sacharidů (monosacharidy, oligosacharidy, polysacharidy), přičemž jednoduché cukry jsou zastoupeny v přiměřeném poměru
  • její základ tvoří kvalitní tuky, které jsou pro lidské tělo nezbytné
  • stejně tak obsahuje bílkoviny z různýchch zdrojů, které zajišťují široké aminokyselinové spektrum v přijímané potravě
  • porce racionální stravy jsou přiměřené schopnostem těla dané nutrienty zpracovat
  • je dostupná i v alternativním složení pro osoby na speciálních dietách, např. veganství či bezlepková dieta
  • je často návratem “ke kořenům”, naši předci se v mnohých ohledech stravovali lépe něž naše generace

 

Vzorový jídelníček aneb jak vypadá den s racionální stravou?

Snídaně

Pro snídaně připravujeme individuálně mixované snídaňové směsi ze surovin v bio kvalitě, které vybíráme od prověřených producentů s certifikátem kontrolovaného ekologického zemědělství.

Snídaně by měla obsahovat vyvážený poměr bílkovin (10-20%), tuků (20-30%) a sacharidů (50-65%). Je důležité Vaše snídaňové jídlo obsahovalo různé typy sacharidů. Vhodné je kombinovat například ovesné či quinoa vločky s různým typem ovoce. Kvalitní tuky ve snídaňových směsích zastupují různá semínka či ořechy. Pro dosažení optimálního poměru bílkovin přidáváme do snídaňových směsí protein z hnědé rýže v bio kvalitě. Snídaně představuje přibližně 20-30% denního příjmu v závilosti na ostatních jídlech.

Do snídaňových směsí přidáváme pouze bezlepkové vločky v bio kvalitě, které nadrtíme spolu s bio proteinem z hnědé rýže a bio kokosovým cukrem na jemnou kaši pro lepší stravitelnost.

Vzorová snídaně

Snídaňová proteinová müsli kaše  100g

Voda, mléko či mandlové mléko pro vegany 150ml

Oběd

Oběd je důležité připravovat v návaznosti na ostatní jídla. V nemocničním stravování činí oběd až 30-40% denního příjmu. Pokud je zastoupeno více svačin může být podíl obědu na denním přijmu menší.

U polévky se držíme stejně jako u ostatních jídel kvalitních surovin. V úvahu připadá například zeleninový či masový vývar, kulajda, dýňová polévka či polévka z červené řepy.

Při přípravě hlavních jídel dbáme obecných zásad racionální stravy jako je například vynechání jídel smažených na přepáleném oleji. K obědu se snažíme zařadit zeleninu, která má mnoho přiznivých efektů u hlavního jídla. Zelenina je zdrojem minerálů, vitamínů, enzymů, obsahuje látky které pomáhají s trávením a působí jako “lapač” tuků.

Zaměřujeme se na pestrou škálu příloh, snažíme se vybírat přílohy s vyšším poměrem hodnotných nutrientů včetně minerálů a vitamínů jako jsou například quinoa, amarant či bulgur.

Vzorový oběd

Dýňová polévka 200-250ml s dýňovým olejem 5ml a dýňovými semínky 5g

Kučecí maso 150g

Amarant 80g

Hrášek 100g

Vařená mrkev 50g

Balsamikový ocet 5ml

 

Večeře

Večeře by měla obsahovat vyšší poměr bílkovin k tukům a sacharidům nežli hlavní jídlo či snídaně. Zároveň by však měla být připravena tak, aby nebyla příliš těžká, dbáme tedy i na dobrou stravitelnost večeře.

Večeře představuje přibližně 20-30% denního příjmu v závislosti na ostatních jídlech

Vzorová večeře

Míchaná vajíčka 3 ks

celozrnný chléb 120g

pórek nebo pažitka 20g

rajčata 80g

paprika 80g

Chtěli byste se nás na něco zeptat? Můžete využít jednoduchý kontaktní formulář

9 + 12 =